Disposition
gymnasiearbete
-Lisa Lundberg SA11SA
Jag har valt att arbete med maktens
påverkan. Främst på stora ledare, men även vad makten gör med olika människor.
Detta ämne intresserar mig eftersom makt ofta har en tendens att förändra
människor mycket. Ibland på ett positivt sätt, men tyvärr även ofta på ett
negativt sätt.
Mina frågeställningar är ungefär:
- · Vad betyder begreppet makt?
- · Hur påverkas/förändras människor av makt?
- · Vad händer om man blir maktgalen?
- · Varför är det så få kvinnor som lyckats få makt? (på det sätt som män fått)
- · Vilka medel använder sig makten av för att befästa sin position?
- · Vilka stora maktmissbruk är kända?
- · Vilka begränsningar har makten?
- · På vilka sätt utövar man makten? (vilka knep finns?)
Tidsplanering:
- September: Söka material, böcker samt internet
- November: Läsa böckerna och börja söka svar på frågeställningar
- December: Läsa böckerna och fortsätta söka svar på frågeställningar
- Januari: Börja sammanställa materialet och kategorisera
- Februari: Börja skriva slutliga arbetet
- Mars: Fortsätta skriva slutliga arbetet
- April: Rätta till småfel, samt färdigställa arbetet
Metod:
- · Läsa böcker
- · Söka information på internet
- · Försöka intervjua någon person som blivit ledare/chef/högre anställd & därmed fått större makt för att höra hur personen förändrats
Tack Lisa!
SvaraRaderaDet bådar gott! Förresten: På vägen hem såg jag att en spelfilm om Hannah Arendt som har skrivit en del om makt och ansvar är på inkommande!
Nader